Norma Ljubljana 0590 45 500 Norma Maribor 02 320 40 22 Norma Celje 03 620 22 18 Norma Krško 07 492 51 51
Preko 3000 izdelkov v BIO kakovosti
10 let
Jamčimo najvišjo kakovost BIO izdelkov
V košarici
Vaša košarica je prazna
V košarici
Vaša košarica je prazna.

Vam vaša hrana zagotavlja dovolj beljakovin?

31.7.2017
Natisni

Beljakovine so za naše telo nujne, iz njih telo tvori številne snovi, ki so potrebne za njegovo normalno delovanje. To niso le gradniki mišic, so tudi hormoni, hemoglobin ter imunoglubolini (imunski sistem). Beljakovine pomembno vplivajo na našo sitost – so glede vsebnosti kalorij namreč daleč najbolj nasitne.

 

 

Nekatere beljakovine so esencialne, druge neesencialne. Sestavljene so iz verižnih aminokislin, ko se delijo na esencialne in neesencialne. Slednje lahko telo ustvari samo, esencialnih pa ne more, zato jih telo mora dobiti iz hrane. Najpopolnejši vir vseh beljakovin so živalske beljakovine kot je rdeče meso, perutnina, ribe, jajca in mlečni izdelki. Ta hrana ponuja “popolne” beljakovine, ker vsebuje vse esencialne aminokisline. Beljakovine rastlinskega izvora ne nudijo vseh 10 esencialnih beljakovin, vendar lahko s pravilno kombinacijo rastlinske hrane kljub temu zaužijete vseh 10 esencialnih aminokislin. Vsebujejo jih:

 

- stročnice: fižol, leča, čičerika, grah, bob, ...

- oreščki: arašidi, orehi, lešniki, indijski oreščki, makadamija, ...

 

Nekaj primerov kombiniranja živil, da v enem obroku zagotovimo vnos vseh esencialnih aminokislin, brez uživanja mesa:

 

- koruza + riž + fižol

- koruza + grah

- leča + kruh

 

 

Beljakovine so ključnega pomena za obnovo las, nohtov, kože in za zdrave kosti. Na njih sloni tudi naša odpornost. So najpomembnejše spojine v živih celicah, saj so nosilke življenja. Po mnenju prehranskih strokovnjakov mnogo ljudi zaužije premalo beljakovin.

 

Koliko beljakovin bi morali zaužiti?

 

Po smernicah Inšituta za nutricionistiko priporočljiv dnevni vnos beljakovin znaša 59g/dan za odrasle moške in 47g/dan za odrasle ženske. To ustreza približno 250 gramov lososa iz Norme ali 8 ekoloških jajc.  Osebe, ki so fizično aktivne, pa lahko potrebujejo tudi precej več beljakovin, a glede zgornje meje med strokovnjaki ni konsenza.

 

S starostjo se potreba po beljakovinah nekoliko zniža, vendar ne bistveno, približno 1g za vsakih 10 let - od 50. leta naprej. Nekoliko več beljakovin potrebujejo tudi otroci in nosečnice od 4. meseca nosečnosti dalje.

 

Z beljakovinami najbolj podhranjen obrok je zagotovo zajtrk. Tradicionalni slovenski zajtrk, sestavljen iz  kruha, masla in medu, ne vsebuje omembe vrednih količin beljakovin. Tudi različni smutiji so z beljakovinami bolj skromni. Maslo zamenjajte z ekološko skuto, sirnim namazom ali z maslom iz oreščkov, namesto z medom si kruh obložite s kosom sira. Skuto ali grški jogurt lahko zamešate tudi v smuti ali pa ga namesto z vodo razredčite s sirotko. Beljakovinsko pa lahko zajtrk obogatite tudi z ribami in jajci. Odličen in preizkušen recept za domačo ribjo pašteto: ekološka tuna iz konzerve v lastnem soku, 2 kuhani jajčki, oljčno olje, čebula, kisle kumare, sol in poper zmešate v mešalniku, da dobite želelno gostoto.

 

 

V kolikor menite, da bi zaradi večjih potreb po beljakovinah le-teh morali uživati več, jih lahko nadoknadite z beljakovinskimi napitki. Svetujemo, da uporabljate le takšne iz preverjenih virov in v ekološki kakovosti. V Normi svetujemo sirotkine beljakovine Diet Food

 

Beljakovine so težko prebavljive 

 

Žal so beljakovine težko presnovljive. Prebavni organi potrebujejo najmanj 3 ure, da jih razgradijo na njihove osnovne sestavine – aminokisline. Težava se nadaljuje v celični presnovi: več kot polovice aminokislin celice običajno ne izkoristijo za izgradnjo lastnih beljakovin. Telo jih razgradi in spremeni v toksične dušične odpadke, ki zelo obremenijo jetra in ledvice. To ne predstavlja težav, dokler smo mladi in so izločala krepka! S staranjem – po 40. letu - pa se zmogljivost prebavil in izločal zelo zmanjša; podobno je stanje pri bolnih, okrevajočih in splošno ošibelih. Športniki, nosečnice in doječe matere imajo večje potrebe po beljakovinski hrani, kar pa lahko obremeni njihova izločala.

 

Optimalna kombinacija aminokislin 

 

V takšnih primerih priporočamo prehransko dopolnilo MAP (Master Amino Acid Pattern) ali OKA po slovensko (optimalna kombinacija aminokislin). Neto izkoristek beljakovin je namreč odvisen od razmerja med osnovnimi esenialnimi aminokislinami, ki jih naše telo ne more ustvariti. Najvišji izkoristek je pri kokošjih jajcih (48 %) in pri mesu (32%). Odpadki pa so za naše telo toksični. Revolucionarna dopolnila MAP (ali OKA) proizvedejo tako, da s pomočjo fermentacije pridobijo esencialne aminokisline (te torej niso živalskega izvora) in jih sestavijo v prehranski dodatek, ki omogoča kar 99% neto izkoristek. Presnovih odpadkov skorajda ni (le 1%).

 

 

Vabimo vas v Normo po hrano, ki bodo vašim obrokom dali zdravo mero beljakovin. Vsem z večjimi potrebami po beljakovinah pa bomo svetovali prave dodatke za vaš življenjski slog in potrebe.

Natisni




Da bi vam olajšali uporabo našega spletnega mesta, uporabljamo piškotke. Z uporabo strani soglašate z uporabo piškotkov. Podrobnosti o piškotkih.
Strinjam se
Zapri
Napaka: vpišite svoje podatke