Kaj se zgodi, ko prenehamo jemati probiotike?

 

Čeprav nam veliko raziskav ne more natančno povedati, kaj se zgodi, ko prenehamo jemati probiotike, je na voljo nekaj dokazov, ki jih lahko uporabite skupaj z osebnimi izkušnjami, da se lažje odločite. Preučimo možne učinke prenehanja jemanja probiotikov in kako določiti najmanjši učinkovit odmerek.

 

 

Ko ste nekaj časa jemali probiotike, se počutite dobro in se odločite, da je napočil čas za prenehanje jemanja. Kaj pa zdaj? Ali morate nadaljevati z jemanjem velikih količin probiotikov za nedoločen čas? Odgovor je, da je to področje v razvoju, na katerem ni na voljo veliko trdnih znanstvenih dognanj. Glede na to je tu nekaj dejavnikov, ki jih je treba upoštevati.

 

 

Probiotiki so varni za jemanje

 

Nekateri se morda sprašujejo o morebitnih varnostnih vprašanjih, povezanih z dolgotrajnim uživanjem probiotičnega dodatka. Dobra novica je, da probiotiki dolgoročno verjetno ne bodo škodovali.

 

Čeprav dolgoročnih študij še ni bilo, so številne študije in pregledi pokazali, da so probiotiki varni za odrasle, otroke in dojenčke. Zdi se, da so probiotiki varni celo za odrasle z oslabljeno imunsko odpornostjo [1]. Ko so raziskovalci analizirali rezultate 57 kliničnih študij, v katerih so probiotike dajali imunsko oslabljenim posameznikom, so se prav tako izkazali za varne [2]. Pri tem ni bilo pomembno, kakšen je bil odmerek, kateri probiotični sevi so bili uporabljeni ali kako dolgo jih je oseba jemala.

 

Še več, v sistematičnem pregledu je bilo ugotovljeno, da so probiotiki varni tudi za zdrave dojenčke [3]. Ta je vključeval šest različnih probiotikov v različnih študijah, pri nobenem od njih pa ni bilo neželenih učinkov ali pomislekov glede varnosti.

 

 

Probiotiki lahko le začasno kolonizirajo črevesje

 

Raziskave kažejo, da probiotiki črevesje kolonizirajo le začasno [7].

 

Če torej prenehate jemati probiotike, se bo raven različnih vrst bakterij v vašem črevesnem mikrobiomu verjetno vrnila na prejšnjo raven. V eni od raziskav so udeleženci na primer prejemali dodatke probiotičnega seva Lactobacillus rhamnosus DR20. Pri šestih od desetih bolnikov je ta sev v šestmesečnem preskusnem obdobju postal prevladujoči sev v populaciji laktobacilov.

 

Dva meseca po prenehanju zdravljenja pa je bil ta sev v fekalni mikroflori prisoten le pri 1 od 20 bolnikov [8].

 

 

Poslušajte svoje telo

 

Ne pozabite, da se vaš črevesni mikrobiom po ukinitvi probiotikov sicer lahko vrne v prvotno stanje, vendar to najverjetneje ne bo takojšnja sprememba. Če iz nekega razloga nekaj dni ali tednov pozabite jemati probiotike, boste morda začeli opažati razlike.

 

To je pomembna ugotovitev: Dejanska sestava vašega črevesnega mikrobioma mesec dni po prenehanju jemanja probiotikov ni tako pomembna kot vaše počutje. Nekateri ljudje se bodo še naprej počutili odlično, medtem ko bodo drugi v nekaj mesecih začeli opažati razlike.

 

 

Kako določiti najnižji učinkoviti odmerek probiotikov

 

Tukaj je vodnik po korakih za ugotavljanje, ali naj nadaljujete s probiotiki (in v kakšnem odmerku), ko se vaše zdravje izboljša.

 

1. Povsem prenehajte jemati probiotike. Če se še naprej počutite dobro, nadaljnji koraki niso potrebni.

2. Če se simptomi vrnejo, nadaljujte z uporabo probiotikov. Če se ne počutite najbolje, ponovno začnite jemati probiotike, dokler se spet ne počutite dobro.

3. Odmerek probiotikov zmanjšajte na polovico. Ko se ponovno počutite dobro, začnite jemati polovični odmerek in po nekaj tednih preverite, kako se počutite.

4. Če se počutite dobro, odmerek še zmanjšajte. Če se po 2-3 tednih še naprej počutite dobro, poskusite odmerek še dodatno zmanjšati na četrtino in opazujte, kako se boste odzvali.

5. Če morate količino probiotikov še enkrat povečati, to storite. V nasprotnem primeru nadaljujte s tem pristopom, dokler ne najdete minimalnega vzdrževalnega odmerka, ki pri tem deluje.

 

Medtem ko si prizadevate za določitev minimalnega učinkovitega odmerka, bodite pozorni na tako imenovani učinek "nocebo" ali pričakovanje, da boste morali nadaljevati jemanje probiotikov (kar lahko nato privede do povečanja dejanskih ali zaznanih simptomov).

 

Z določitvijo minimalnega učinkovitega odmerka boste lahko še naprej uživali koristi probiotikov po nižji ceni, z več udobja in v idealnem primeru z manj občutka odvisnosti.

 

Ne pozabite, da uporaba probiotikov ni nujno vse ali nič in da lahko ohranjanje bolj sproščenega odnosa do probiotičnih dopolnil pomaga zmanjšati odvisnost in tesnobo. Na primer, jemanje probiotikov nekaj dni ali večino dni in ne vsak dan, ko dosežete vzdrževalno fazo, je povsem v redu.

 

 

Viri:

1. Bafeta A, Koh M, Riveros C, Ravaud P. Harms reporting in randomized controlled trials of interventions aimed at modifying microbiota: A systematic review. Ann Intern Med. 2018 Aug 21;169(4):240–7. DOI: 10.7326/M18-0343. PMID: 30014150.

2. Skórka A, Pieścik-Lech M, Kołodziej M, Szajewska H. To add or not to add probiotics to infant formulae? An updated systematic review. Benef Microbes. 2017 Oct 13;8(5):717–25. DOI: 10.3920/BM2016.0233. PMID: 28856907.

3. Dermyshi E, Wang Y, Yan C, Hong W, Qiu G, Gong X, et al. The “Golden Age” of Probiotics: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized and Observational Studies in Preterm Infants. Neonatology. 2017 Feb 15;112(1):9–23. DOI: 10.1159/000454668. PMID: 28196365.

4. Doron S, Snydman DR. Risk and safety of probiotics. Clin Infect Dis. 2015 May 15;60 Suppl 2:S129-34. DOI: 10.1093/cid/civ085. PMID: 25922398. PMCID: PMC4490230.

5. Snydman DR. The safety of probiotics. Clin Infect Dis. 2008 Feb 1;46 Suppl 2:S104-11; discussion S144. DOI: 10.1086/523331. PMID: 18181712.

6. Liu Z, Liu W, Ran C, Hu J, Zhou Z. Abrupt suspension of probiotics administration may increase host pathogen susceptibility by inducing gut dysbiosis. Sci Rep. 2016 Mar 17;6:23214. DOI: 10.1038/srep23214. PMID: 26983596. PMCID: PMC4794715.

7. Lozupone CA, Stombaugh JI, Gordon JI, Jansson JK, Knight R. Diversity, stability and resilience of the human gut microbiota. Nature. 2012 Sep 13;489(7415):220–30. DOI: 10.1038/nature11550. PMID: 22972295. PMCID: PMC3577372.

8. Tannock GW, Munro K, Harmsen HJ, Welling GW, Smart J, Gopal PK. Analysis of the fecal microflora of human subjects consuming a probiotic product containing Lactobacillus rhamnosus DR20. Appl Environ Microbiol. 2000 Jun;66(6):2578–88. DOI: 10.1128/AEM.66.6.2578-2588.2000. PMID: 10831441. PMCID: PMC110584.

9. Lynch E, Troob J, Lebwohl B, Freedberg DE. Who uses probiotics and why? A survey study conducted among general gastroenterology patients. BMJ Open Gastroenterol. 2021 Aug;8(1). DOI: 10.1136/bmjgast-2021-000742. PMID: 34446439. PMCID: PMC8395278.

10. Shi LH, Balakrishnan K, Thiagarajah K, Mohd Ismail NI, Yin OS. Beneficial properties of probiotics. Trop Life Sci Res. 2016 Aug;27(2):73–90. DOI: 10.21315/tlsr2016.27.2.6. PMID: 27688852. PMCID: PMC5031164.

11. Spiller R. Review article: probiotics and prebiotics in irritable bowel syndrome. Aliment Pharmacol Ther. 2008 Aug 15;28(4):385–96. DOI: 10.1111/j.1365-2036.2008.03750.x. PMID: 18532993.

12. Toribio-Mateas M. Harnessing the power of microbiome assessment tools as part of neuroprotective nutrition and lifestyle medicine interventions. Microorganisms. 2018 Apr 25;6(2). DOI: 10.3390/microorganisms6020035. PMID: 29693607. PMCID: PMC6027349.

13. Mujagic Z, de Vos P, Boekschoten MV, Govers C, Pieters H-JHM, de Wit NJW, et al. The effects of Lactobacillus plantarum on small intestinal barrier function and mucosal gene transcription; a randomized double-blind placebo controlled trial. Sci Rep. 2017 Jan 3;7:40128. DOI: 10.1038/srep40128. PMID: 28045137. PMCID: PMC5206730.

14. Sindhu KNC, Sowmyanarayanan TV, Paul A, Babji S, Ajjampur SSR, Priyadarshini S, et al. Immune response and intestinal permeability in children with acute gastroenteritis treated with Lactobacillus rhamnosus GG: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial. Clin Infect Dis. 2014 Apr;58(8):1107–15. DOI: 10.1093/cid/ciu065. PMID: 24501384. PMCID: PMC3967829.

15. Lamprecht M, Bogner S, Schippinger G, Steinbauer K, Fankhauser F, Hallstroem S, et al. Probiotic supplementation affects markers of intestinal barrier, oxidation, and inflammation in trained men; a randomized, double-blinded, placebo-controlled trial. J Int Soc Sports Nutr. 2012 Sep 20;9(1):45. DOI: 10.1186/1550-2783-9-45. PMID: 22992437. PMCID: PMC3465223.

16. Ibrahim SA, Gyawali R, Awaisheh SS, Ayivi RD, Silva RC, Subedi K, et al. Fermented foods and probiotics: An approach to lactose intolerance. J Dairy Res. 2021 Aug 24;1–9. DOI: 10.1017/S0022029921000625. PMID: 34425920.



Datum: 12.1.2023



Da bi vam olajšali uporabo našega spletnega mesta, uporabljamo piškotke. Z uporabo strani soglašate z uporabo piškotkov. Podrobnosti o piškotkih.
Strinjam se