Norma Ljubljana 0590 45 500 Norma Maribor 02 320 40 22 Norma Celje 03 620 22 18 Norma Krško 07 492 51 51
Preko 3000 izdelkov v BIO kakovosti
 
Jamčimo najvišjo kakovost BIO izdelkov
V košarici
Vaša košarica je prazna
V košarici
Vaša košarica je prazna.

Jesen je čas pljuč in dobre hrane

9.11.2013
Natisni

Jesen je sezona žetve. To je čas, ko naša telesa žanjejo in zbirajo energijo za hladnejše mesece, ki prihajajo. V jeseni se umika yang poletja in narašča yin približujoče se zime. V jeseni se naša aktivnost zmanjša, telo se osredotoča na podporo naših organov, telesnih tekočin in krvi. Po poletju nastopi čas, ko moramo počistiti odvečno toploto iz telesa, s padcem temperatur pa telo ponovno začeti ogrevati, preden nastopi zelo mrzla zima. Čeprav se to morda zdi protislovno, poletna vročina vitalizira moč, medtem ko notranja toplota podpira moč.

 

 

S prihodom močnih suhih vetrov, listavci v jeseni izgubijo svoje listje. Veter in padajoče temperature potisnejo energijo navzdol. Medtem ko čutimo učinke vetra na našo kožo, veter notranje napade pljuča. Vročina in suhost, ujeti v naših pljučih, lahko povzročita kašelj in druge pljučne bolezni.

 

V kitajski medicini lahko veter v telo vnese zunanje patogene, povzroči pa lahko tudi zbujanje notranjih blokad in čustvenih presežkov. Čustva v veliki meri regulirajo jetra in žolčni sistem, zato moramo jeseni pozornost posvetiti tudi njima.

 

V jeseni pogosto postane pomanjkljiva tudi funkcija prebavnega sistema. V tem letnem času so pogoste prebavne težave, zato morate biti še posebej previdni pri izbiri pravilne hrane, ki prepreči bolezni, ki svojo pot najdejo čez usta.

 

 

Torej kaj jesti v jeseni?

Jesenska živila morajo navlažiti in očistiti pljuča, se znebiti vetra in podpirati prebavni sistem.

 

Začnite z živili, ki navlažijo pljuča, kot so hruške in jabolka, vendar ne pozabite, da morajo ljudje, ki imajo v sebi že preveč vlage, omejiti svojo količino uživanja sadja. Jabolka, hruške in kaki vsebujejo veliko vode, zato nam njihovo uživanje omogoči, da se znebimo ognja v srcu in želodcu, ki je tam ostal še od poletja. Lima in beli fižol sta dobra za pljuča. Priporoča se tudi uživanja ostre hrane, ki stimulira in čisti pljuča.

 

Recept: Beli fižol z bazilikinim pestom

 

Prebavni sistem se v jeseni lahko poslabša, zato se izogibajte pretiranemu vnosu hladnih pijač in poletnega sadja, kot so melone, saj bi le-te spodbudile delovanje vranice. Jejte temno zeleno in oranžno zelenjavo, ki pripomoreta k boljši prebavi. Kisla in sladka živila za jesen vključujejo fižol, jabolka, sir, grozdje, olive in kislo testo za kruh. To po zmanjšalo energijo v vranici. Za uravnovešeno prebavo posezite tudi po prosu, kostanjih, rižu in korenčku.

 

Tople jedi spodbudijo pretok, ki ščiti jetra in celotno telo pred simptomi vetra. Po drugi strani, hladna hrana upočasni prebavni proces in spodbuja veter. Če vas muči napenjanje, jejte več kuhane zelenjave z dodatkom ostrih začimb, s čimer boste spodbudili črevesje, da ublaži in se znebi  vetrov.

 

V jeseni bi morali uživati manj solat in več juh. Kuhajmo pri nizkih temperaturah in dalj časa, v nasprotju z hitrim dušenjem v poletnih mesecih. Težka živila, kot so goste enolončnice in juhe izgradijo energetske rezerve za hladnejše mesece. Sol pomaga navlažiti suhost in poslati energijo navzdol, zato uporabljajte majhne količine soli.

 

Nekatera ostra živila so zelo močna in jih je potrebno uživati zmerno. Med njih spada hren, beli poper, čebula, česen in čili. Žajbelj, surova čebula in pekoča paprika so prav tako zelo močna hrana in zagotovo premočna za ljudi z neravnovesji vetra  ali suhosti. TKM svari pred ekstremnimi dietami in zato priporoča, da naša ostra hrana izvira iz nežnejših virov. Poskusite z baziliko, koriandrom (na začetku sezone), lovorjem, zeljem, kaprami, kardamomom, drobnjakom, cimetom, nageljnovimi žbicami, koprom, koromačem, ingverjem, porom, origanom, muškatnim oreščkom, rožmarinom, žafranom, timijanom, kurkumo, repo, vodno krešo in pšeničnimi kalčki.

 

 

Energija se v jeseni začne premikati navzdol, zato lahko počasi začnemo jesti hrano, ki ima navzdol gibajočo se energijo, kot je korenasta zelenjava. Namočene morske alge so odlične pri čiščenju goste sluzi in ne povzročajo sušenja. Grenka živila ravno tako pomagajo prinašati energijo v spodnje dele našega telesa. Primeri grenke in ostre hrane so lupine citrusov, listi redkve, mlada čebula, repa in beli poper (v manjših količinah).

 

Trpka hrana koristi našim jetrom in podpira sezonsko energijo krčenja. Kisla živila, kot sta kislo zelje in oster por, so najbolj primerna za jesen. Druga takšna hrana je kisli kruh, olive, kisle kumarice, azuki fižol, šipkov čaj, kis, navadni jogurt, limone, limete, grenivke, kisle slive in jabolka.

 

Recept: Azuki fižol z bučo maslenko

 

Pozno jeseni, zelje podpira či jeter in sprošča črevesje. Stari Grki so zelje priporočali za preprečevanje pijanosti in kot zdravilo za mačka, ki sta oba povezana z jetri. Vedno je pomembno, da svoja jetra pomirimo jim nudimo podporo. V jeseni posezite po zelenju gorčice, kostanjih, pinjolah, kurkumi, kumini in ingverju.

 

Jesen je tudi sezona za pridobivanje svežih oreščkov. Kuhani ali praženi oreščki so lažje prebavljivi, še posebej v hladnješih mesecih. Ne pozabite, da so oreščki koncentriran vir hrane, zato lahko zlahka ustvarijo vlažnost. So dragocena hrana za šibke in suhe ljudi ter se odsvetujejo ljudem s preveliko težo.

 

Vedno torej pridemo do zaključka, da nam sezonska hrana ponuja vse, kar naše telo tisti trenutek potrebuje. Pridno se lotite kuhanja vsega, kar ste uspeli v tej bogati jeseni nabrati in shraniti, če še niste poskrbeli za vse zaloge, hitro skočite v naravo po zaloge kostanjev, šipka in svežih začimb na svoj ali sosedov vrt ter si naredite prijetno ozimnico. Če ste na kaj slučajno pozabili, nič hudega, v Normi najdete vsa omenjena živila – po vrhu pa v še kakovosti, ki je ohranila vso njihovo bogastvo. In ne pozabite na naš kotiček z recepti. Tam najdete veliko idej za jesenko kuhanje. Pa veliko užitka vam želim!

Natisni




Da bi vam olajšali uporabo našega spletnega mesta, uporabljamo piškotke. Z uporabo strani soglašate z uporabo piškotkov. Podrobnosti o piškotkih.
Strinjam se
Zapri
S kljukico soglašate, da podjetje Verasio d.o.o. uporabi vaše podatke za namen pošiljanja informacij preko e-pošte. Vse o varovanju osebnih podatkov.
Želim prejemati le e-novice, ki so zame relevantne. S kljukico soglašate, da bomo vaše podatke profilirali in boste prejemali le e-novice, ki temeljijo na vaših osebnih interesih. Primer: vabila na naša predavanja in delavnice v vam najbližji Normi. Vse o varovanju osebnih podatkov.
Napaka: vpišite svoje podatke