Norma Ljubljana 0590 45 500 Norma Maribor 02 320 40 22 Norma Celje 03 620 22 18 Norma Krško 07 492 51 51
Preko 3000 izdelkov v BIO kakovosti
 
Jamčimo najvišjo kakovost BIO izdelkov
V košarici
Vaša košarica je prazna
V košarici
Vaša košarica je prazna.

Makrobiotika za ravnovesje

11.3.2012
Natisni

Makrobiotika ni dieta, ampak je način življenja. Upoštevanje načel makrobiotike nas pripelje do uskladitve uma, duha in telesa. Koncept makrobiotike temelji na naravni, organski in rastlinski prehrani (z nekaj ribami), ki je uravnovešena tako energetsko (po jin in jang načelu), kot hranilno.

 

 

Jin jang

 

 

Prvotno makrobiotika izhaja iz Japonske, načelo ki vodi to prehrano pa združuje načeli zen budizma in zahodne vegetarijanske prehrane. Makrobiotika je veliko več kot seznam priporočenih živil, je duhovnost, ki presega življenjski slog, naše poglede ter prehranjevalne navade. Beseda makrobiotika izhaja iz grščine in pomeni »dolgo življenje« ali »odlično življenje«.

 

 

Jin in jang energija

Makrobiotična prehrana zajema vzhodno filozofijo uravnoteženja hrane z doseganjem ravnovesja med jinom in jangom. Naše telo je poleg fizičnega telesa sestavljeno tudi iz energijskega polja, ki nas obdaja, napaja in varuje (imenujemo ga avra). Prav tako je iz energij različnih barv sestavljena tudi hrana. Avra se napaja iz sedmih energijskih centrov, imenovanih čakre. Čakre so lijakasti vrtinci, ki sprejemajo in oddajajo energijo in na ta način energetsko hranijo in varujejo naše telo. Tako kot mi, se tudi vse živo prehranjuje z dvema nasprotujočima se energijama; jin in jang. Hrana, ki jo zaužijemo se presnavlja v čisto energijo, zato moramo paziti, da je naša hrana v energijskem ravnovesju, saj le tako pravilno in enakomerno napaja naše energijske točke (čakre).

 

Jin živila so hladna, sladka in pasivna, jang živila pa vroča, slana in agresivna. Jin energija je zemeljska energija in zato tudi rastline, ki rastejo blizu zemlje ali v zemlji predstavljajo jin energijo. Nasprotno je jang energija kozmična energija, vsebujejo pa jo rastline, ki rastejo proti nebu. Tudi ljudje smo razdeljeni na jin in jang energije. Visoki ljudje, ki težo le stežka povečujejo so bolj jin, manjši in bolj čokati ljudje pa so bolj jang. To pa pomeni, da moramo s hrano uravnovesiti ta naravni presežek – torej jesti več jin hrane, če v nas prevladuje jang energija in obratno.

 

 

Zelenjavna jin-jang miso juha

 

 

Zgodnje različice makrobiotične prehrane so vključevale več stopenj, ki so postopoma postajale vse bolj restriktivne in se končale s prehrano, ki je vsebovala le rjavi riž in vodo – skrajni jin in jang energiji. Danes makrobiotika vključuje tako znanja vzhoda kot zahoda, zato predstavlja prilagojeno vegetarijansko prehrano. Čeprav znanstveno še ni dokazano, lahko makrobiotična prehrana ščiti pred rakom in drugimi kroničnimi boleznimi.

 

 

Naravna, organska in lokalna hrana…

 

Makrobiotika daje prednost lokalno pridelani, naravni hrani, ki je pripravljena po tradicionalnih načinih, kot so pečenje, kuhanje in dušenje. Osnove makrobiotične prehrane so: veliko žita, zelenjave, stročnic, fermentirane soje in juh – dopolnjeni z manjšimi količinami rib, oreščkov, semen in sadja.

 

 

 

            Sojina omaka Tamari

 

 

Je pravzaprav »fleskitarianska« prehrana – večinoma vegetarijanska prehrana, ki po potrebi in občasno dovoljuje meso ali ribe. Makrobiotika uči, da moramo jesti počasi in da hrano temeljito prežvečimo.

 

Živila naj bi bila zaužita v njihovi najbolj naravno obliki, zato se je potrebno izogibati predelani hrani, ki vsebuje vse preveč predelanega škodljivega sladkorja in soli. Druga živila, ki jo makrobiotika izključuje so: mastno meso, večina mlečnih izdelkov, sladkorji, kava, pravi čaji, stimulativne pijače, alkohol, čokolada, rafinirana moka, zelo pekoče začimbe, kemikalije in konzervansi, perutnina, krompir in bučke.

 

 

Kako izgleda prehrana po načelih makrobiotike?

1.      Polnovredna žita, zlasti rjavi riž: 50 % – 60 %

2.      Zelenjava in morske alge: 25 % – 30 %

3.      Stročnice: 5 % - 10 %

4.      Ribe, oreščki, semena in sadje: 5 % - 10 %

5.      Juhe: 5 %

 

Privrženci makrobiotične prehrane verjamejo, da hrana in kakovost hrane vplivata na zdravje, srečo in dobro počutje. Jedo naravno, nepredelano hrano, ki je zdrava za telo in dušo. Eden od ciljev makrobiotike je postati bolj pozoren na hrano, ki jo ješ in na vpliv, ki ga ima na tvoje življenje. Končno to zavedanje izboljša življenje in zdravje posameznika.

 

Po načelih makrobiotike hrano prilagajaš glede na:

  • sezono
  • podnebje
  • dejavnost
  • starost
  • spol
  • zdravstvene in druge osebne vidike

 

Kaj pravijo strokovnjaki?

Makrobiotična prehrana vsebuje malo maščob in veliko vlaknin. Zaradi velike količine sojinih izdelkov, je prav tako bogata z fitoestrogeni, ki lahko zmanjšajo tveganje za razvoj z estrogenom povezanih rakavih obolenj, kot je rak dojk. Takšno zaščito nudi prehrana, ki vsebuje malo maščob, veliko vlaknin in je bogata z rastlinskimi živili, ki vsebujejo fitokemikalije – torej makrobiotična.

 

 

Kuharica za dušo in telo

 

 

Ta nasvet je navdihnila Ica Krebar, ki je v Normi izpeljala kuharsko delavnico na temo makrobiotike. Ob sproščenem poučevanju o načelih makrobiotike je skupaj z Borom skuhala celoten makrobiotični obrok – od juhce do sladice. Veliko smo se naučili in zato smo ji hvaležni ter del tega želimo deliti tudi s tabo. Več o makrobiotičnem načinu življenja in prehrani si preberi v knjigi »Kuharica za dušo in telo – Domače jedi po načelih makrobiotike«, ki jo je z ljubeznijo do življenja napisala Ica Krebar. Obvezno branje za ljubitelje zdravega načina življenja in dobre slovenske kuhinje.

 

 

 

 

 


 

 

Natisni




Da bi vam olajšali uporabo našega spletnega mesta, uporabljamo piškotke. Z uporabo strani soglašate z uporabo piškotkov. Podrobnosti o piškotkih.
Strinjam se
Zapri