Norma Ljubljana 0590 45 500 Norma Maribor 02 320 40 22 Norma Celje 03 620 22 18 Norma Krško 07 492 51 51
Preko 3000 izdelkov v BIO kakovosti
 
Jamčimo najvišjo kakovost BIO izdelkov
V košarici
Vaša košarica je prazna
V košarici
Vaša košarica je prazna.

Podhranjeni - kljub izobilju hrane?

12.11.2015
Natisni

Zakaj se ljudje danes poslužujejo različnih prehranskih strategij, pa naj bo to bio prehrana, presna prehrana, paleo prehrana? Večina jih je ugotovila, ali pa vsaj verjame drugim, da je to kar damo v usta, neposredno povezano z našim počutjem, zdravjem in izgledom.

 

 

Smo torej to kar jemo. Morda bi lahko šli še nekoliko dlje in rekli, da smo dejansko to kar jemo, prebavimo, absorbiramo in (ne)izločimo. Ni dovolj le, da jemo zdravo hrano, v prvi vrsti je pomembno, da lahko to hrano tudi dobro prebavimo in uporabimo v telesu. Zdravje, dobro počutje in lepo telo se torej pričnejo v prvi vrsti pri urejeni prebavi, šele nato lahko pričakujemo resnične koristi od zaužite hrane. Dejstvo pa je, da bomo brez zdrave hrane težko uredili svojo prebavo.

 

Podhranjenost (napačna hranjenost)

Če sledimo sodobni tuji literaturi nekoliko zaostajamo z izrazi v slovenščini. Malnutrition namreč v slovenščini pomeni podhranjenost, prav tako pa tudi »undernutrition«. Malnutrition je tako veliko širši pojem, ki dejansko pomeni napačno hranjenost in zajema tako prekomerno hranjenost kot tudi podhranjenost.

 

Podhranjenost je izraz, ki ga običajno povežemo s pomanjkanjem hrane, žal pa je danes vse bolj pogosto povezan s slabo kakovostjo hrane. V sodobnem svetu, ko je za hrano potrebno stopiti le do najbližjega supermarketa, predstavlja količinski vnos le redko težavo. Kljub temu je primerov podhranjenosti vse več. Kriva je sodobna prehrambena industrija, katere osnovno gonilo je profit. Kakovost hrane vztrajno pada, proizvajalci uporabljajo različne prijeme za zasvajanje in spreminjanje prehranjevalnih navad populacije, kar vodi v masovno napačno hranjenost. Že pomanjkanje enega esencialnega hranila bo povzročilo težave v metabolizmu, kar lahko vodi v slabo počutje, zdravstvene težave in debelost. Tudi debelost je torej lahko posledica podhranjenosti. Debelost v prvi vrsti seveda povezujemo s prekomerno hranjenostjo, ki prav tako sodi v napačno hranjenost.

 

Napačna hranjenost je torej rezultat načina prehranjevanja, pri katerem so določena hranila v pomanjkanju, prekomerna ali v napačnih razmerjih.

 

Napačno hranjeni ljudje lahko da:

  • nimajo zadostnega vnosa kalorij ali beljakovin za rast in vzdrževanje metabolizma,
  • pojedo preveč kalorij,
  • jedo neprimerno in nekakovostno hrano v kateri, ob zadostnih kalorijah, primanjkuje ključnih hranil, kot so vitamini in minerali,
  • prekomerno izločajo hranila (zaradi diareje, genskih napak ali bolezni) ali pa imajo prekomerno porabo energije.

Le kakovostna in raznolika prehrana bo poskrbela za primeren vnos vseh esencialnih hranil (torej tistih, ki so pomembna za delovanje organizma in jih telo samo ne more ustvariti). Vsakršno pomanjkanje katerega od teh hranil vodi v podhranjenost.

 

Prehranjevanje v sodobni družbi

 

Danes ima hrana v sodobni družbi veliko več pomenov kot le zagotavljanje energije za preživetje. Dejansko ta njena lastnost prehaja v ozadje, saj je hrane v izobilju in v razvitih državah do pomanjkanja prihaja le redko. Hrana je danes dobila pomembno psihološko in sociološko vlogo. Ob hrani se družimo, sklepamo posle, doživljamo romantične trenutke, tekmujemo… . Pogosto je danes hrana tudi tolažba ob duševni bolečini, sredstvo za manipulacijo, kaznovanje, nagrajevanje, naslado ipd.

 

Prehrambena podjetja iz dneva v dan ustvarjajo bolj zasvajajočo hrano. Trenutni hit je ocvrta in čokoladirana slanina. Takšna in podobna procesirana hrana dokazano vpliva na enake možganske centre kot trde droge in nas torej lahko zasvoji.

 

Poglavitne težave sodobne prehrane so:

 

-          preveč procesirane hrane,

-          preveč sladkorjev in ogljikovih hidratov,

-          preveč rastlinskih maščob,

-          premalo sveže zelenjave in sadja,

-          premalo kvalitetnega, neprocesiranega mesa,

-          premočan socialni dejavnik prehranjevanja,

-          premajhna pestrost/raznolikost v prehrani,

-          ni več sezonskih nihanj in lokalne hrane,

-          prevelika sterilnost hrane,

-          nasploh preveč enostaven dostop do hrane in s tem premajhna poraba energije.

 

Procesirana in ne procesirana hrana

 

Veliko je danes govora o procesirani hrani in njeni škodljivosti zdravju. Konec prejšnjega stoletja so bili (in so velikokrat še danes), glavni krivci za sodobne kronične bolezni, holesterol in nasičene maščobe, pa čeprav je bila takšna hrana naš spremljevalec že tisočletja in ni povzročala težav. Teorij, zakaj danes hrana slabo vpliva na nas, obstaja veliko in ena izmed njih je, da procesirana hrana povzroča sodobne zdravstvene težave. Večina procesirane hrane obstaja v prehrani človeka kvečjemu dobro stoletje, kar je premalo za prilagoditev genov na novo hrano. Enostavno se hrana prehitro spreminja, da bi se naše telo uspelo prilagoditi nanjo.

 

Procesirani hrani se je torej najbolje izogniti, vendar pa ni vsa procesirana hrana zdravju škodljiva. Razna olja in maščobe imajo dejansko pozitivne vplive na zdravje in naravno sušeno sadje ter meso obstajajo že tisočletja. Vprašljiva je predvsem novejša hrana, tista, ki vsebuje umetne sestavine, konzervanse, barvila, sladila in podobno. Pogosto ima procesirana hrana tudi zelo visok glikemični indeks, na primer sladice, testenine in pekovski izdelki. Težava je pogosto tudi v količinskih vnosih. Medtem ko bi morala naša hrana temeljiti na beljakovinah in neprocesirani zelenjavi in sadju, je danes glavnina prehrane sestavljena iz procesiranega mesa in žitaric. Takšna kombinacija pa zdravju in tudi nadzoru telesne teže povzroča velike težave.

 

Ključ je v biološko pridelani hrani s čim manj sestavinami

 

Poskusite izbirati živila s čim manj sestavinami, predvsem takšnimi, ki jih morda težko preberete in ne poznate. Izognite se trans maščobam, ki se v živilih pojavljajo v obliki hidrogeniranih sestavin. Izognite se tudi sladkorjem, umetnim sladilom, barvilom, aromam, konzervansom in izbirajte hrano z več vlakninami ter z minimalnim številom sestavin. Neprocesirana hrana ima zmeraj samo eno sestavino.

 

Številne študije dokazujejo, da je kakovost danes pridelanega sadja in zelenjave nizka. Ekološko pridelana hrana pa ima v primerjavi s konvencionalno pridelano hrano do 250 odstotkov več vitaminov in mineralov. Ekološko pridelana živila imajo visoko zdravstveno, hranilno in prehransko vrednost. Zmanjšujejo tveganje za nastanek raka, možganske kapi in znižujejo tveganje za prirojene napake plodu. Eko živila vsebujejo bistveno manj nitratov in pri predelavi se ne uporabljajo nepotrebni dodatki, kot na primer ojačevalci okusa, barvila in umetne arome.

 

Intenzivni način pridelave hrane vsebuje do 70 odstotkov več pesticidov in ima 40 odstotkov manj oksidantov kot hrana iz ekološke pridelave. Splošna prepoved uporabe genske tehnologije v ekološki pridelavi zmanjšuje dodatno tveganje za človeško zdravje.

 

 

Zdrava, naravna hrana, ki vsebuje vse potrebne vitamine in minerale, ima boljši okus od konvencionalno pridelane. Recept za boljši okus se nahaja v zdravi, čisti zemlji, kakovostnih semenih in organskih gnojilih. Tako pridobimo zdravo, ekološko hrano, ki vsebuje nujno potrebne vitamine in minerale.  Ljudje, ki izbirajo živila po načinu pridelovanja in predelovanja ter jim ni vseeno kakšno hrano uživajo, pridobijo s tem številne prednosti. In za kakšno kakovost hrane ste se odločili vi?

 

Če ste se za ekološko neoporečna živila, jih boste dobili  v bio prodajalni Norma v Mariboru in v Ljubljani, kjer vam Normandistke prijazno svetujejemo in morebiti dobite še kakšno zamisel več, kako si popestriti vašo kuhinjo, na bolj zdrav način. Ideje za zdrave jedi boste našli v Normini bogati zbirki slastnih receptov. Spremljajte naše nasvete o zdravem načinu prehranjevanja, saj je vaše lastno znanje tisto, ki vam bo v pravem trenutku narekovalo kaj zaužiti in česar ne.

Natisni




Da bi vam olajšali uporabo našega spletnega mesta, uporabljamo piškotke. Z uporabo strani soglašate z uporabo piškotkov. Podrobnosti o piškotkih.
Strinjam se
Zapri
S kljukico soglašate, da podjetje Verasio d.o.o. uporabi vaše podatke za namen pošiljanja informacij preko e-pošte. Vse o varovanju osebnih podatkov.
Želim prejemati le e-novice, ki so zame relevantne. S kljukico soglašate, da bomo vaše podatke profilirali in boste prejemali le e-novice, ki temeljijo na vaših osebnih interesih. Primer: vabila na naša predavanja in delavnice v vam najbližji Normi. Vse o varovanju osebnih podatkov.
Napaka: vpišite svoje podatke