Norma Ljubljana 0590 45 500 Norma Maribor 02 320 40 22 Norma Celje 03 620 22 18 Norma Krško 07 492 51 51
Preko 3000 izdelkov v BIO kakovosti
 
Jamčimo najvišjo kakovost BIO izdelkov
V košarici
Vaša košarica je prazna
V košarici
Vaša košarica je prazna.

Prebava in kombinacija živil

20.3.2012
Natisni

Prebava se začne s sprejemanjem hrane v usta in z žvečenjem. Civiliziran človek, ki je vpet v naglico sodobnega življenja, zanemarja že prvo stopnjo prebave. Hrano moramo zaužiti v miru in vsak grižljaj dobro prežvečiti. Žvečenje hrane sprošča prijetne občutke, kar spodbudi delovanje prebavil v celoti. Že na tej stopnji se želodec in črevesje pripravita na normalno delovanje. V ustih se sprožijo žleze slinavke, ki izločajo encime amilaze – ti pa razgradijo nekatere sladkorje. To imenujemo kemična obdelava hrane, medtem ko gre pri žvečenju za mehansko obdelavo hrane. Da bi prva faza prebave potekala pravilno, je potrebna duševna umirjenost, sproščenost in krepko žvečenje, za kar pa potrebujemo zdravo zobovje. Pokvarjeno zobovje, živčnost in hlastanje za hrano so zato hudi sovražniki zdrave prebave in prebavil.

 

 

 

Prebava v želodcu

 

Prežvečena in s slino pomešana hrana nato potuje po požiralniku v želodec. Tukaj se nadaljuje mehanski del prebave (hrana se neprenehoma giblje in meša), hkrati pa se odvija še kemični del prebave s pomočjo neštetih žlez v želodčni sluznici. Žleze izločajo sluz, solno kislino (HCI) ter encime, skupaj z vodo pa predstavljajo želodčni sok, ki ga telo proizvede 2 – 3 litre na dan. Sluz želodec uporablja kot zaščito, da ne prebavi samega sebe. PH želodčnega soka je med 1,5 in 4 in se sprošča pod živčno in hormonalno kontrolo. Želodčni sok s pomočjo solne kisline najprej razkuži zaužito hrano, nato pa skupaj z encimi prebavlja beljakovine in škrob. Želodčni sok vsebuje tudi pomembne snovi, ki varujejo pred razkrojem posebno dragocenih vitaminov, nujno potrebnih za tvorbo krvi.

 

Kronično vnetje želodčne sluznice povzroči propad celic v žlezah želodčne sluznice, ki tvorijo močno solno kislino in encime. V teh celicah pa se nahaja tudi posebna zaščitna snov za vitamin B-12 (ti. intrinzični faktor). Zaradi propada celic opeša tvorba želodčnega soka in želodec ne more več opravljati osnovne prebave, kar pa povzroči kronične prebavne motnje in tudi vrsto hude slabokrvnosti (perniciozna anemija).

 

V želodcu se hrana zadržuje le določen čas. Težko prebavljiva hrana, kot so slabo kuhano suho meso, stročnice, debela kvašena testa in drugo, se v želodcu zadržujejo dlje časa in dajejo občutek polnega želodca in celo nelagodnosti v gornjem delu trebuha. Nasprotno pa se prebavljiva hrana, kamor spadajo predvsem kašaste in tekoče pripravljene jedi (ter dobro prežvečene), v želodcu zadržuje le kratek čas. Želodec na končnem spodnjem delu varuje močna mišica imenovana vratar (pilorus), ki skrbno uravnava odhajanje hrane iz želodca, tako da prihaja v dvanajstnik že primerno prebavljena. Tukaj se zmeša s sokom trebušne slinavke in žolčem in s tem se začne prebava v črevesju.

 

 

Prebava v črevesju

 

Iz dvanajstnika hrana potuje v tanko črevo. Tukaj postane prej močno okisana hrana ponovno alkalna, kar povzročita sok trebušne slinavke in žolč. V tem delu poteka močno razkrajanje in raztapljanje maščob in škrobnatih snovi. Maščobe se pretvarjajo v maščobne kisline in glicerin, škrobnate snovi pa v sladkorje. Dokončuje se tudi prebava beljakovinskih snovi. Črevesne celice, ki prekrivajo tanko črevo, posrkajo (absorbirajo) v črevesju prebavljene hranljive snovi in jih posredujejo krvi in limfni tekočini. Večina teh snovi potuje s krvjo v jetra, ki so glavni kemični laboratoriji našega telesa.

 

Iz tankega črevesa gre hrana v zadnje stanje prebave – v debelo črevo. Pri normalni prebavi pridejo vanj le popolnoma prebavljeni ostanki hrane – iz katerih so encimi želodca, trebušne slinavke in tankega črevesa izluščili že skoraj vse hranilne snovi. Ostane le neprebavljena celuloza in posebno odporne beljakovinske vezivne snovi iz kit, mesnih open in žil, ki tvorijo osnovo človeškega iztrebka, v kateri se namnožijo ogromne količine posebnih, telesu neškodljivih črevesnih bakterij.

 

Joga za boljšo prebavo

 

 

Skladnost in soodvisnost delovanja prebavil

 

Posamezne stopnje prebave so med seboj močno odvisne. Nepravilna prebava v enem delu povzroči praviloma hudo obremenitev in dostikrat tudi bolezen v naslednjem, nižje ležečem delu prebave. Zato je pomembno poznavanje delovanja prebave. Izredno pomembno je tudi kombiniranje hrane in poznavanje tega, v kakšnem okolju se določena hrana uspešno prebavi.

 

V našem telesu se zaužita hrana razgradi s pomočjo encimov in bakterij. Naravna pot prebave poteka z encimi, ki jih pridobimo iz žive hrane – sveže in surove hrane. V drugem primeru (kadar uživamo preveč kuhane in predelane hrane) pa se tak obrok v prebavnem traktu ne razgradi pravilno in hrana začne fermenmtirati in gniti – in tukaj imajo glavno vlogo bakterije. Delovanje bakterij ima na naše telo zelo slabe posledice, saj povzročajo nastanek strupenih plinov, kar povzroči napihnjen trebuh, spahovanje, pline, nastanek bolezenskih glivic, utrujenost, glavobole, drisko, trdo blato, boleč spodnji del hrbtenice…

 

 

Pravilna kombinacija živil omogoča lažjo in učinkovitejšo prebavo

 

Beljakovinska hrana je tista, ki vsebuje visok odstotek beljakovin. Hrana z veliko beljakovinami potrebuje KISLO OKOLJE, da se uspešno prebavi.

 

K hrani z visokim odstotkom beljakovin spadajo oreščki, semena, suho zrnje, suhi grah, soja, arašidi, olive, avokado, vse mesnine*, perutnina*, ribe*, rdeče meso*, siri* in drugi mlečni izdelki*, jajca*, margarina*.

 

*označene hrane se po možnosti izogibajmo, saj predstavljajo resno grožnjo za naše zdravje

 

Ogljikovi hidrati so škrob in sladkorji. Razdelimo jih na tri skupine: škrob, sladkorji in sladko sadje. Ogljikovi hidrati za uspešno prebavo potrebujejo ALKALNO OKOLJE.

 

Škrob:

- vsi kosmiči

- suho zrnje (razen soje), suhi grah, paradižnik, buče, kostanj, koruzni zdrob

- kokos**

 

Blagi škrob:

-korenje, artičoke, rumeno korenje, rumena repa, pastinak, pesa

 

Sladkor:

- čisti med*

- čisti javorjev sirup*

 

Sladko sadje:

- kaki, suho sadje, banane, datlji, fige

- rozine

 

* se ne priporoča

** kokos vsebuje kombinacijo škroba in beljakovin ter nasičene maščobe

 

Skuhaj odlično kosilo, ki blagodejno vpliva na celotno prebavo in tudi dihala - Komarček za boljšo prebavo!

 

Natisni




Da bi vam olajšali uporabo našega spletnega mesta, uporabljamo piškotke. Z uporabo strani soglašate z uporabo piškotkov. Podrobnosti o piškotkih.
Strinjam se
Zapri