Norma Ljubljana 0590 45 500 Norma Maribor 02 320 40 22 Norma Celje 03 620 22 18 Norma Krško 07 492 51 51
Preko 3000 izdelkov v BIO kakovosti
 
Jamčimo najvišjo kakovost BIO izdelkov
V košarici
Vaša košarica je prazna
V košarici
Vaša košarica je prazna.

S svežimi bio citrusi nad gripo

18.1.2013
Natisni

Ko slišite besedo citrus, verjetno najprej pomislite na limone in pomarančne. Družina citrusov šteje 1.600 sadežev, v Normi boste skozi vso leto našli v glavnem pomaranče, limone, rumene in rdeče grenivke, mandarine, klementine, včasih še pomelo in limete. Niso regionalni sadeži, ampak večina meni, da pozimi brez njih pa vendarle ne gre.

 

Gojenje citrusov ima na svetu izreden gospodarksi pomen, saj se na našem planetu pridela le še več grozdja kot citrusov. Od junija do oktobra prihajajo citrusi k nam predvsem iz južne Afrike, od novembra dalje pa se prične glavna sezona evropskih citrusov in k nam prihajajo iz Italije in Španije ali iz Egipta in Turčije.

 

 

 

 

Razlika med ekološko in konvencinalno pridelavo

 

Ekološke metode pridelave pomaranč povzročajo, da so te pomaranče običjano manjše in neenakomernejše rasti kot konvencionalne. Vendar po tem ne boste zares prepoznali razlike med ekološkimi in konvencionalnimi pomarančami. Najzanesljivejši znak je sijaj lupine. Konvencionalni pridelovalci  takoj po pobiranju uporabijo voske in sredstva za konzerviranje kot so ortophenylphenol, thiabendazol ali imazalil, da se sadeži prekmalu ne izsušijo ali zgnijejo. Ta sredstva med lupljenjem z rokami prenašate na sadež.

 

Ekološki proizvajalci pa citruse le operejo in skrtačijo.Tudi če boste posegli po ustekleničenem pomarančnem soku, je sok kakovostnih ekoloških znamk (Voelkel in Beutelsbacher, ki ju najdete v Normi) bolj zdrav, saj po pobiranju pomaranč sok le iztisnejo in ustekleničijo. Konvencionalna industrija pa najprej loči sok in meso, koncentrat zamrzne, arome pa ekstrahira. Proizvjalec nato v svojem proizvodnem obratu v Evropi koncentrat odmrzne in ponovno doda vodo ter aromo.

 

 

 

 

 

Citrusi in zdravje

  

Vsa bogata paleta okusnih citrusov vsebuje veliko vitamina C, ki vam nudi zelo pomembno zaščito proti gripi, saj ta močan antioksidant krepi vaš imunski sitem. Citrusi pa znajo še vse kaj več: bogati so s spojinami, imenovanmi flavonoidi in ti imajo protirakave lastnosti. Flavonoidi v citrusih imajo dokazane sposobnosti zaviranja rasti rakavih celic in preprečevanja širjenja tumorjev.

 

 

Flavonoidi so naravni antioksidanti, ki lahko nevtralizirajo proste radikale in lahko varujejo pred boleznimi srca. Študije kažejo, da lahko flavonoidi v citrusih izboljšajo pretok krvi skozi koronarne arterije, zmanjšajo sposobnost arterij za oblikovanje krvnih strdkov in preprečujejo oksidacijo LDL (»slabega«) holesterola, ki je prvi korak pri oblikovanju arterijskih oblog.

 

Poleg tega, da so bogat vir flavonoidov, citrusi vsebujejo torej tudi veliko vitamina C ter so dober vir folata in kalija. Vitamin C je močan antioksidant, ki ščiti telo pred prostimi radikali. Prav tako je potreben za sintezo kolagena, ki pomaga zdraviti rane in pomaga k boljši medsebojni vezavi med krvnimi žilami, kitami, vezmi in kostmi.

 

Folati so bistvenega pomena za delovanje določenih encimov, ki sodelujejo pri presnovi nukleinskih kislin, gradnikov DNK. Folati so potrebni tudi za sintezo aminokislin metionina v telesu. Metionin je aminokislina, ki je potrebna v več kot 100 različnih kemičnih procesih v telesu. Poleg proizvodnje ciestina je potreben za proizvodnjo številnih drugih beljakovin, kot tudi za proizvodnjo kreatina. Kreatin fosfat je glavna hitro dostopna energija za mišice.

 

Metionin je potreben še za proizvodnjo glutationa, enega od glavnih antioksidantov v telesu. Ta namreč pomaga pri odvajanju strupov iz telesa. Je učinkovit pri odpravljanju težkih kovin iz telesa, v primerih zastrupitve in zasvojenosti z alkoholom. Mnogi menijo, da je najmočnejše sredstvo za razstrupljanje telesa, zato ga uporabljajo tudi v medicinski praksi. Potreben je pri absorbciji, prenosu in razpoložljivosti minerala selena.

 

Kalij v citrusih je mineral in elektrolit, ki je bistvenega pomena za delovanje živcev, krčenja srca in nekaterih encimov, ki sodelujejo pri presnovi ogljikovih hidratov.

 

 

Pomaranče

 

Poznamo 400 vrst pomaranč, le 30 vrst pa je dejansko pomembnih za pridelavo. Sorta Valencia je na primer zelo primerna za sočenje, medtem ko je sorta Navel primernješa za uživanje, tudi olupite jo lažje.

 

Pomaranče nujno uživajte v dnevih, ko imate izcedek iz nosu, saj slovijo po veliki vsebnosti vitamina C. Svetlejši sadeži vsebujejo tudi veliko fitohranil, eden od njih je hesperidin, ki dokazano znižuje krvni tlak in »slabi« holesterol. Večino hesperidina vsebujeta lupina in notranja bela celuloza, zato si za prigrizek pripravite kandirane pomarančne lupine.

 

Hkrati pa vsebujejo pomaranče tudi pošteno dozo pektina, to je topna balastna snov, ki telesu pomaga odstranjevati strupe iz piva, kave in cigaret.

 

Pomarančna marmelada je prava specialiteta za sladokusce - v Normi jo na polički najdete vse leto. Naribana pomarančna lupina pa odlično izboljša okus peciva ali drugih sladic in napitkov.

 

 

Mandarine - manjše pomarančine sestre

 

 

Ti majhni sadeži so nabiti z antioksidanti in hranili. Študije so dokazale, da ima sok iz mandarin protirakave lastnosti in hepititus-C bolnikom pomaga pri preprečevanju razvoja raka na jetrih. Raziskave so dodatno pokazale, da višja poraba mandarin vodi v nižje tveganje za bolezni jeter, poveča utrjenost arterij in odpornost na inzulin, povezan z diabetesom.

 

Ker mandarine vsebujejo veliko pečk, postajajo med potrošniki klementine vse bolj priljubljene. Te so manj kisle in vsebujejo zelo malo pečk.

 

 

Grenivke

 

 

Pojesti polovico grenivke pred vsakim obrokom je več kot le nasvet za hujšanje. Rdeče grenivke se med citrusi uvrščajo najvišje po vsebnosti antioksidantov in vsebujejo fitohranilo liminoid, ki zavira rast tumorjev in naringin, ki obnavlja DNA v celicah raka na prostati. Študije so dokazale, da grenivke zmanjšajo tveganje za nastanek ledvičnih kamnov, da ščitijo pred rakom na debelem črevesju in povečujejo jetrne encime. Ta sadež je lahko vaš pomemben soborec proti boleznim!

 

Grenivke so križanci med pomarančo in več kilogramov težkim pomelom. Razlikujemo grenivke z rumenim in roza rdečim mesom. Grenkobo ji da limonin in prav ta vsebuje ta visokokakovostni naringin. Grenivkine sestavine vzpodbujajo prebavo in presnovo, zato so za zajtrk zelo priporočljive. Če jemljete zdravila, jih nikoli ne zaužijte z grenivkinim sokom, saj njegove grenčine lahko izničijo učinek zdravila!

 

 

Limone

 

Ko ti življenje ponudi limono, si pripravi limonado. In jih uporabi za okras obroka. In si z lupino natri kožo. In… Pogosto podcenjene limone imajo številne zdravilne lastnosti. Rimljani so jih uporabljali za zdravljenje številnih strupov. Visoka vsebnost vitamina C v limonah pomaga pri preprečevanju in zdravljenju okužb ter pomaga pri zbijanju vročine. Limona je tudi diuretik, kar je koristno za ljudi, ki so nagnjeni k okužbam sečil in za tiste s problemi zaradi visoke koncentracije sečne kisline, vključno z artritisom in revmatizmom. Limonin sok zmešaj s kavo, da pozdraviš glavobol in dodaj v vročo vodo, da razbremeniš slabost ali zgago.

 

Ali veš, da je svetlješa limona bolj kisla? Limona vsebuje tudi veliko fosforja, kar je nepogrešljivo za zobe in kosti.

 

 

Sedaj poznate veliko razlogov, zakaj se slastnih in sočnih citrusov najesti do sitega! Na zdravje in dober tek :-)

Natisni




Da bi vam olajšali uporabo našega spletnega mesta, uporabljamo piškotke. Z uporabo strani soglašate z uporabo piškotkov. Podrobnosti o piškotkih.
Strinjam se
Zapri
S kljukico soglašate, da podjetje Verasio d.o.o. uporabi vaše podatke za namen pošiljanja informacij preko e-pošte. Vse o varovanju osebnih podatkov.
Želim prejemati le e-novice, ki so zame relevantne. S kljukico soglašate, da bomo vaše podatke profilirali in boste prejemali le e-novice, ki temeljijo na vaših osebnih interesih. Primer: vabila na naša predavanja in delavnice v vam najbližji Normi. Vse o varovanju osebnih podatkov.
Napaka: vpišite svoje podatke