Norma Ljubljana 0590 45 500 Norma Maribor 02 320 40 22 Norma Celje 03 620 22 18 Norma Krško 07 492 51 51
Preko 3000 izdelkov v BIO kakovosti
 
Jamčimo najvišjo kakovost BIO izdelkov
V košarici
Vaša košarica je prazna
V košarici
Vaša košarica je prazna.

Skrivnost zdrave prehrane rekreativnih športnikov

3.2.2014
Natisni

Slovenci imamo danes bolj pozitiven odnos do gibanja kot v preteklosti, bolj smo seznanjeni s pozitivnimi učinki športne aktivnosti in se laže odločamo zanjo. Omenjeno potrjujejo podatki raziskave o športno-rekreativnih navadah Slovencev, ki kažejo, da je v Sloveniji pred 20 leti obiskoval fitnes vsak 200. Slovenec, danes pa vsak 4. Slovenec! Najpogostejše športnorekreacijske aktivnosti so hoja in sprehodi, jutranja gimnastika oziroma vadba doma, kolesarstvo, tek, fitnes in nogomet.

 

V zadnjih desetletjih se veliko govori o prehrani športnikov. Dejansko je hrana športnikov postala že prava znanstvena veja. Tokratni nasvet je namenjen predvsem športno aktivnim ljudem in rekreativcem, ki se s športom ukvarjajo zaradi lastnega boljšega psiho-fizičnega počutja in želijo z zdravo prehrano dosegati optimalne rezultate –  torej zdravo in vitalno telo.

 

 

 

Športnike bi moralo najbolj skrbeti kislo-bazično ravnovesje

Zanimivo je, da medicinska znanost posveča tako malo pozornosti (oziroma nič) uravnoteženemu pH-ju v telesu. Kislo bazično ravnovesje je namreč bistvenega pomena za zdravje ljudi. Pomembna lastnost krvi je njena stopnja kislosti ali alkalnosti (bazičnosti). Telesna zakisanost se poveča, ko raven kislih spojin v telesu naraste (zaradi povečanega vnosa kislih spojin ali zmanjšanega izločanja), ali ko raven alkalnih spojin v telesu pade. Ravnovesje telesa med kislimi in bazičnimi spojinami se omenja kot kislo-bazično ravnovesje. In zakaj je to pomembno za športnike (tako rekreativne kot poklicne) se sprašujete? Pomembna je zato, ker se med športno aktivnostjo zakisanost telesa še poveča zaradi mlečne kisline, ki nastane pri presnovi glukoze v piruvat. Po navadi človeško telo za ustvarjanje energije porablja kisik. Ko pa vaše mišice potrebujejo hiter izbruh energije, telo začne proizvajati večje količine mlečne kisline. Že v eni do treh minutah intenzivne vadbe, lahko telo proizvede toliko mlečne kisline, da je ne more več izločiti. To v mišicah povzroča pekoč občutek. K zmanjšanju količine mlečne kisline pripomore primerno dolgo raztezanje, lahko pa si za zmanjšanje mlečne kisline pomagate tudi s hrano. Tukaj pa nastopi nova težava. Današnji proizvajalci športnih dodatkov ne upoštevajo kislo-bazičnega ravnovesja v telesu in tako prihaja na trg vse preveč športne prehrane, ki še dodatno povečujejo zakisanost telesa, kar pa vodi v veliko resnejše težave, kot si jih sprva lahko zamislimo.

 

Ko zaužijemo hrano, ki v našem telesu tvori kisle spojine, v našem telesu preko procesa prebave do izločanja nastane veliko strupov. Procesirana živila proizvajajo strupe, ki imajo največji negativni vpliv na pH ravnovesje v telesu. Visoko predelana in procesirana hrana ne vsebuje nobenih hranil, kljub temu pa imajo visoko kalorično vrednost – kar je najslabša kombinacija. Strupi v telesu privedejo do prezgodnjega staranja skozi celično degeneracijo. Poškodbe celic pa vodijo tudi do vseh ostalih sodobnih bolezni, tudi do raka.

 

 

Beljakovine so nujne za rast celic, a niso vse alkalne

Za okrevanje mišic je nujno kmalu po vadbi zaužiti alkalno hrano, ki vsebuje veliko klorofila. Beljakovine je potrebno zaužiti kot pomoč za obnovo mišičnega tkiva. Številne energetske ploščice vsebujejo visoko predelane beljakovine, običajno v obliki nespremenjenih izolatov, ki v telesu tvorijo kisline. Obstajajo pa energijske ploščice Vegalife, ki vsebujejo premišljeno razmerje naravnih sestavin, ki v telesu reagirajo bazično (alkalno), hkrati pa glede na določeno potrebo omogočijo pravšnjo količino energije.

 

 

Tukaj pa pridemo do paradoksa. Večina sestavljenih popolnih beljakovin v telesu reagira ekstremno kislo, medtem ko živila, ki v telesu reagirajo alkalno, vsebujejo le malo beljakovin, zato pa veliko aminokislin. Poznamo veliko različnih beljakovin - več kot 100.000 - toda vse so sestavljene, izdelane iz 23 osnovnih aminokislin, ki so gradniki vseh rastlinskih in živalskih beljakovin. Telo ne more asimilirati beljakovin v njihovi osnovi, takšni, kot jih jemo; pred tem morajo biti prebavljene in razgrajene na posamezne komponente aminokislin. Končna vrednost beljakovin leži torej v vrednosti njihovih aminokislin. Kompletne beljakovine (meso, jajca, mleko) v telesu reagirajo zelo kislo, saj jih telo najprej razgradi na aminokisline iz katerih si bo zgradilo sebi lastne beljakovine, pri tem pa bo nastalo veliko strupenih odpadkov. Zato je zelo pomembno, da športnih napitkov ne pripravljate z mlekom, saj to vaše telo še bolj zakisa in obremeni.

 

 

Kaj torej uživati?

Tvorbam kislih spojin se lahko izognete, če je vaš vir beljakovin skrbno izbran. Surova, nepredelana hrana, konopljine beljakovine, na primer, vsebujejo kar 50 % beljakovin, vendar so bistveno manj kislotvorne kot soja ali sirotka. Višjo raven pH-ja je mogoče pripisati klorofilu, ki je odgovoren za svojo zeleno barvo.

 

Konopljine beljakovine PlanetBIO - 15 %

 

Klorela je še ena proteinsko bogata hrana, ki uravnoveša pH telesa. Vsebuje skoraj 70 % beljakovin, ob tem pa zaradi visoke vsebnosti klorofila deluje izjemno alkalno. Splošno pravilo je, da so najbolj alkalna surova, nepredelana, polnovredna živila, ki so bogata s klorofilom. Surove, kaljene stročnice, kot so leča, fižol in semena, so prav tako izjemen alkani vir beljakovin. Prav tako bo prehrana, ki vsebuje zeleno listno zelenjavo (bogato s klorofilom), pomagala zavarovati vaše telo, da ostane alkalno, tudi ob povišani ravni stresa.

 

 

Super živila za zdrave športnike

V zadnjem obdobju so superživila med profesionalnimi in rekreativnimi športniki izjemno zanimiva izbira, saj jim s svojo bogato hranilno vrednostjo zagotavljajo zadostno količino prepotrebnih hranil. Ob povečanih naporih morajo namreč telesu zagotoviti kakovosten vir energije že med vadbo in snovi za učinkovito regeneracijo po njej.

 

Med poletno aktivnostjo se lahko naša telesna temperatura poviša tudi za tri stopinje, kar je zelo veliko, če upoštevamo natančnost telesnih mehanizmov, pri katerih so odločilne že decimalke. Naše telo tedaj nemudoma ukrepa – poveča se pretok krvi v obrobnih tkivih, znojne žleze začno izločati znoj, mi pa smo kar naenkrat prepoteni in z občutno manj tekočine v telesnih tkivih. Eden izmed najbolj učinkovitih naravnih izotonikov je kokosova voda.Tekočina v mladih kokosovih orehih vsebuje naravno prisotne elektrolite, med njimi predvsem kalij, kalcij in natrij, poleg njih pa še številne snovi z antioksidativnim delovanjem. Kokosova voda, ki je po vsebnosti elektrolitov podobna krvi, pa vsebuje tudi nekatere citokinine, rastlinske hormone, ki spodbujajo celično delitev in obnovo celic v tkivnih kulturah.

 

Ker so za učinkovito regeneracijo potrebni tudi vitamini in minerali, je ob anaerobni vadbi vedno smiselno uživati čim več svežega sadja in zelenjave. Od superhrane po vsebnosti mineralov in vitaminov izstopata ječmenova in pšenična trava. Prva vsebuje enajstkrat večje količine kalcija od kravjega mleka in petkrat več železa od brokolija, obe pa s krepitvijo jeter spodbujata razstrupljanje.

 

Za izvedbo dobre in kakovostne vadbe je visok nivo energije izjemnega pomena. Močni poživili sta kakav in guarana, njuno delovanje pa lahko podaljšamo z ashwagando, ki vpliva na nadledvično žlezo in upočasni izločanje hormona kortizola ter tako ublaži stimulativen vpliv na centralno živčevje. Trajnejši vir energije med naporno vadbo je acai, ki daje zaradi visoke vsebnosti nenasičenih maščobnih kislin konstanten občutek moči in sitosti, hkrati pa zaradi vsebnosti antioksidantov, predvsem vitamina E, pozitivno vpliva na regeneracijo po vadbi. Odlična izbira za športnike so tudi chia semena, ki so najbogatejši vir rastlinskih Omega 3 maščobnih (60 %), pomagajo pri hujšanju (to je zaradi njihove hidrofilne sposobnosti, ki daje v želodcu občutek sitosti), pospešujejo regeneracijo po športni aktivnosti in povečujejo fizično vzdržljivost.

 

Za ekstremne športnike je zanimiva izbira tudi maca. Maca je bogata z esencialnimi hranilnimi snovmi in je odličen vir energije, vzdržuje fizične in umske sposobnosti in pomaga ohranjati optimalno vzdržljivost in vitalnost. Odlična je za vse, ki želijo povečati mišično maso. Atleti, dvigovalci uteži, bodibilderji in drugi športniki se zaradi vsebnosti glikozoidnih steroidov v vedno večjem številu obračajo k maci kot naravni in zdravi alternativi anabolnim steroidom.

 

  

               Maca v prahu Vegalife - 15 %                  Chia semena Vegalife - 15 %

 

 

Kaj smo se naučili o prehrani športnikov

Kot večina ljudi v razvitem svetu, tudi športniki (z redkimi izjemami) pojejo preveč industrijsko predelane hrane, ki zajema cel kup izdelkov iz bele moke, živil z veliko sladkorja in živil živalskega izvora. Pospeševanje svojega regenerativnega procesa pa iščejo v športni prehrani. Del celovite rešitve je v oblikovanju prehranjevalnega režima, osnovanega na bazični prehrani, ki temelji na živilih rastlinskega izvora. Prehrana ni vse, je pa bistven košček mozaika. Odgovornost za svoje odločitve pa mora sprejeti vsak človek zase.

 

 

Vir: Brendan Braizer, profesionalni triatlonec, uspešni veganski ironman.

Natisni




Da bi vam olajšali uporabo našega spletnega mesta, uporabljamo piškotke. Z uporabo strani soglašate z uporabo piškotkov. Podrobnosti o piškotkih.
Strinjam se
Zapri