Norma Ljubljana 0590 45 500 Norma Maribor 02 320 40 22 Norma Celje 03 620 22 18 Norma Krško 07 492 51 51
Preko 3000 izdelkov v BIO kakovosti
 
Jamčimo najvišjo kakovost BIO izdelkov
V košarici
Vaša košarica je prazna
V košarici
Vaša košarica je prazna.

Sproščeni tek – najbolj naravna in osrečujoča tehnika teka

20.10.2015
Natisni

V nedeljo, 25. oktobra, se bo na 20. Ljubljanskem maratonu ob štartnem poku v tek pognalo več kot 20.000 tekačev. Vau! Od navala pozitivne energije, ki se takrat sprosti, je težko ostati ravnodušen. Tudi, če si samo opazovalec dogajanja :-). Normandistke bomo z vami – čeprav tokrat ne kot udeleženke maratona, ampak kot navijačice. Vsekakor pa je Norma pravi naslov, kamor se odpravite po zdravo hrano, ki vam bo za tek in za vsakdan dala moč ter energijo.  Tokratni nasvet ne bo toliko o zdravi prehrani za tekače, temveč o načinu teka, ki je naraven in nas osrečuje. Navdih za nasvet smo dobile od naše prijateljice Barbare Jolič, ki je letos pretekla svoj prvi ultra trail – 100 km! Tekla je sproščeno, naravno in z nasmeškom na obrazu :-). Kako je to mogoče? Precej je v sami tehniki.

 

Pristajanje na blazinicah.

 

Sproščeni način teka

 

Ljudje smo ustvarjeni za tek in hojo. Pa vendar danes veliko tekačev teče na način, ki ni sproščen. Zaradi pristajanja na petah, namesto na blazinicah nog, je takšen tek naporen za sklepe in kosti ter hkrati zaradi sile udarca ob tla tudi bolj stresen. Nasprotno pa tek, pri katerem telo pristaja lahkotneje, deluje veliko bolj sproščujoče in nam je v užitek. Sproščeni način teka je tisti, ki se ga spomnimo iz otroštva, ko je tek pomenil svobodo in stanje odličnega počutja.

 

Pristajanje na peti.

 

Tudi danes lahko tečemo tako preprosto, spremeniti moramo le svoj način pristanka na tleh, da se bomo gibali iz medenice in se tal dotaknili lahkotno na blazinicah. Kadar med tekom zaradi predolgih korakov pristanemo na peti, z nogo pristanemo pred svojim centrom mase. Takrat neizogibno upočasnimo (kot bi pritiskali na zavoro) in s tem ekonomija teka upade. Kadar pristanemo na peti, v tla udarimo in izgubimo energijo. Ta energija je sedaj izgubljena za premik naprej, ne pa povsem. Razširi se po celotnem telesu in ker ni vseh struktur v telesu mogoče strenirati tako, da bi absorbirale šoke (predvsem kosti in sklepi), pride sčasoma do obrab in poškodb.

 

V izogib temu se lahko ponovno naučimo teči na neobremenjujoč način ter tako, da telo med tekom dobiva energijo in navdih. S telesom se moramo povezati in ga upoštevati, da tek ne postane še eno sredstvo za zlorabo telesa (Jolič, 2015). In s tehnikami kot sta pose in sproščeni tek, lahko to dosežemo. O tej temi si lahko več prebereš v knjigi »Sproščeni tek: tek po Feldenkraisovi metodi: lažje tecimo, boljše dihajmo, lepše živimo«, avtorjev Wim Luijpers in Rudolf Nagiller ali pa obiščete delavnice tehnike teka po metodi POSE ali sproščenega teka.

 

Sproščeni način teka je del srečnega in zdravega načina življenja in na ta način tečemo rekreativno, na maratonih, triatlonih in ultra maratonih.  Z nežnim načinom boste prišli do užitka med tekom in tako ne bo več najpomembnejši cilj ali število pretečenih kilometrov, ampak bodo kilometri tekli sami od sebe.

 

Prehrana tekača – naj bo naravna kot je naraven tek

 

Tako kot je tek lahko naraven, če ga pravilno izvajamo, tako tudi prehrana športnika ne sme biti prisilna in nenaravna. Zagovarjamo zdrav in uravnotežen vnos hranil vsak dan, ob dodatni rekreaciji pa še povečan vnos ogljikovih hidratov, beljakovin in vode. Elektrolite uživaj v naravni obliki – v Normi imamo fantastični izotonični napitek, ekološko kokosovo vodo!

 

Da tvoj nivo sladkorja v krvi ostane čim bolj konstanten, že pred tekom uživaj več manjših obrokov, tako se dobro izogneš volčji lakoti. Tik pred tekom potem tudi ne potrebuješ več obsežnega obroka, temveč le lažji prigrizek, ki naj bo lahko prebavljiv in ti bo dal na razpolago hitro energijo. Med tekom popij kakšen smuti, pojej malo sadja ali pest oreščkov, pred tekom pa si lahko privoščiš na primer takšne prigrizke:

  1. Banano – ker ima pravo kombinacijo preprostih in kompleksnih ogljikovih hidratov (seveda mora biti banana ustrezno zrela).
  2. Banani lahko dodaš žličko arašidovega masla, mandljev namaz ali namaza iz temne čokolade – le pazi, da ne bo več namaza kot banane :-).
  3. Z vodo bogato sadje - kot na primer lubenice, medene melona, mango, papaja, nektarine in breskve - ti hitro nudijo ogljikove hidrate in ne obremenjujejo tvojega želodca. Hkrati bo tvoje telo preskrbljeno s tekočino, ki jo potrebuje med tekom. Pazi z ananasom, jabolki in kivijem, ker jih vsakdo med tekom ne prenaša dobro.
  4. Ta smuti ti med tekom da odlično energijo: banana, malo raznega jagodičevja in žlička ovsenih kosmičev ter voda ali rastlinsko mleko.
  5. Chia semena s kokosovo vodo: 1 JŽ chia semen vmešaj v 250 ml  kokosove vode, nato vsakih nekaj časa malo premešaj, da se izogneš grudicam. Dodaj limonin sok in nekaj sladila (lahko daš agavin sirup). S tem napitkom so si tudi Tarahumara indijanci pomagali pri svojih ultra tekih. Chia semena vsebujejo veliko proteinov, omega-3 maščobne kisline in še veliko kalcija ter železa.
  6. Datlji, rozine ali suhe marelice so zares popolni spremljevalci tekačev na dolgih progah, za še več energije poskusi medjool datlje napolniti z arašidovim maslom!
  7. Jabolčna čežana (lahko jo narediš doma ali kupiš v Normi) tekne kar sama, lahko jo pa izpopolniš s sojinim jogurtom in ščepcem cimeta. Odlične pa so tudi kašice jabolko banana, jabolko hruška, jabolko mango, jabolko marelica, jabolko borovnica, jabolko črni ribez ali jabolko breskev.

V Normi najdeš vso polnovredno, ekološko pridelano hrano za uravnotežene obroke, pa tudi povsem naravne športne dodatke. V tvojem žepu naj bo za po teku sadna tablica raw bite (za obnovitev glikogenskih zalog). Z njo bo osebna zmaga še slajša :-). 

 

Uživaj v teku in v življenju!

Natisni




Da bi vam olajšali uporabo našega spletnega mesta, uporabljamo piškotke. Z uporabo strani soglašate z uporabo piškotkov. Podrobnosti o piškotkih.
Strinjam se
Zapri
S kljukico soglašate, da podjetje Verasio d.o.o. uporabi vaše podatke za namen pošiljanja informacij preko e-pošte. Vse o varovanju osebnih podatkov.
Želim prejemati le e-novice, ki so zame relevantne. S kljukico soglašate, da bomo vaše podatke profilirali in boste prejemali le e-novice, ki temeljijo na vaših osebnih interesih. Primer: vabila na naša predavanja in delavnice v vam najbližji Normi. Vse o varovanju osebnih podatkov.
Napaka: vpišite svoje podatke